Kifogy alólunk a sín?
2009.08.25. 15:57

Ismét mellékvonalak megszüntetését tervezik a vasúti közlekedésben, ez jelentős mértékben érinti Bács-Kiskunt is. Ma véglegesíti a MÁV a decembertől érvényes 2010-es menetrendjét. Lapértesülések szerint az új esztendő jelentős változásokat - vonalbezárásokat - hoz. Az ország területén közel 2 ezer, egészen pontosan 1874 kilométeren szüntetnék meg a vasúti közlekedést.
Megyénket a következő mellékvonalakon érinti az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat tervezete:
Lajosmizse – Kecskemét, Lakitelek – Kiskunfélegyháza, Lakitelek – Kunszentmártoni elágazás, Kiskunfélegyháza – Orosháza, Bátaszék – Baja, Baja – Kiskunhalas, Kecskemét KK – Kiskőrös KK, Törökfái – Kiskunmajsa KK.
A tervezett intézkedés oka a takarékosság. Legutóbb két évvel ezelőtt zárt be jelentős számú vasúti vonal. Ezekről a pályákról az illetékesek a mai napig úgy fogalmaznak hivatalosan: ideiglenesen szünetel a személyszállítás.
Akárcsak akkor, most is jelentős összegek megtakarításával érvelnek a szárnyvonalak megszüntetése mellett szólók. A mostani Antali-féle átalakítási kísérlet kísértetiesen hasonlít a Kóka János minisztersége alatt 2006-ban bejelentett és elbukott reformhoz. Kóka szinte szó szerint ugyanazt mondta, mint most Antali. A párhuzamosságok megszüntetése, a vasút és a buszközlekedés összehangolása, a MÁV fölösleges irodai létszámának leépítése, a pazarlás visszaszorítása, a túlzott tarifakedvezmények megszüntetése. Reálértéken szinte ugyanannyi megtakarítást, évi 40-50 milliárdot ígértek akkor is, mint most (60-70 milliárd).
A döntés megvalósítása többek között azt jelenti, hogy Bajáról Budapesten át lehet majd eljutni Kiskunhalasra, vagy Kecskemétre vonattal. Mivel sem Baja, sem Halas, sem Lakitelek és Kecskemét nem marad teljesen vasúti közlekedés nélkül, jelentős megtakarítás a vonalak megszüntetésétől nem várható. Hiszen az infrastruktúra megmarad, karbantartásra, irányításra akkor is szükség lesz.
A kötöttpálya.blog.hu többek között ezt írja a mellékvonalak megszüntetéséről és a személyszállítás alternatív megoldási lehetőségeiről:
A Volánokért teszi?
A tervezet talán legérthetetlenebb húzása a Kiskunhalas-Baja-Bátaszék vonal leállítása. Nemcsak azért, mert a fontos regionális központ, Baja maradna vasút, az ország utasai pedig Budapesten kívüli vasúti összeköttetés nélkül, hanem azért is, mert ennek a szakasznak a mellékvonalak közül kifejezetten nagy a forgalma. Biztos, hogy sokkal nagyobb, mint a vonal folytatásának, a Bátaszék-Dombóvár szakasznak. Az mégis maradna.
Felmerülhet, hogy a cél éppen az, hogy a jobb forgalmú vonalakat kaphassák meg a Volánok, erre maga Antali is utalt egy tévényilatkozatában, ahol azzal próbálta lehűteni az átalakítási tervek hírére elégedetlenkedő buszos szakszervezeteket, hogy a „Volánok jól járnak” a változással. Ám ez is kétélű fegyver. Lehet, hogy a halállistát készítő tanácsadók jót akarnak a Volánoknak, de a bezárandó vonalak közül sok helyen csúcsidőben több az utas, mint amennyit egy busszal el lehet szállítani, vagyis aligha úszhatják meg a busztársaságok új járművek beszerzését.
Decemberben megszüntetni javasolt személyszállítás
No. Vasútvonal (szakasz) km
142 Lajosmizse – Kecskemét 24,4
145b Lakitelek – Kiskunfélegyháza 25,4
146b Lakitelek – Kunszentmártoni elágazás 27,3
147 Kiskunfélegyháza – Orosháza 79,0
154 Bátaszék – Baja 19,4
154 Baja – Kiskunhalas 76,4
148 Kecskemét KK – Kiskőrös KK 53,1
149 Törökfái – Kiskunmajsa KK 44,2
Kékkel jelölték a megszűntetni kívánt vonalakat
baon.hu
|